Protože naše škola není výběrovou školou, nýbrž vzdělává žáky v celém rozsahu nadání, patří strategie a realizace vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) k neopomenutelným součástem našeho vzdělávacího programu. Jeho součástí jsou všichni pedagogičtí pracovníci školy s nadefinovanými úkoly, vnitřní informační systém a pravidla spolupráce jak se zákonnými zástupci žáků, tak dalšími organizacemi (poradenská zařízení, státní orgány a orgány péče o dítě). Vnitřní informační systém školy tvoří páteř vzdělávání žáků se SVP pro všechny typy speciálních potřeb. Tento vnitřní informační systém se uskutečňuje v následujících rovinách:
- evidence žáků v systému „Bakalář" - všichni pedagogičtí pracovníci mají přístup k informacím o jednotlivých žácích (dle funkcí na různé úrovni) tak, aby ve své pedagogické činnosti uskutečňovali příslušná opatření
- jednání týdenních provozních porad, na kterých jsou podávány aktuální informace ohledně jednotlivých žáků
- jednání pedagogických rad, při kterých třídní učitelé předkládají hodnocení vzdělávání žáků se SVP
- jednání výchovných komisí ohledně řešení chování konkrétních žáků (zpravidla výchovný poradce, metodik prevence, zainteresovaní pedagogové)
Rozdělení způsobu péče dle typu speciálních vzdělávacích potřeb
Žáci se somatickými problémy
- identifikace problému - oslovení a případná další komunikace se zákonnými zástupci
- stanovení podmínek průběhu vzdělávání (např. uvolnění z předmětu apod.)
- zajištění informovanosti a respektování stanovených omezení
Žáci se specifickými poruchami učení
- Včasné upozornění na možnost poruchy, pedagogická diagnostika školním speciálním pedagogem, nastavení podpůrného opatření 1. stupně
- Stanovení postupných cílů a prostředků nápravy
- Činnost speciálního pedagoga individuální či skupinovou formou
- Individuální přístup k žákovi v kmenové třídě s respektováním nastavené podpory
- Hodnocení účinnosti přijatých opatření
- Pokud není nastavené podpůrné opatření 1. stupně efektivní, následuje doporučení k odbornému vyšetření ve školském poradenském zařízení
Žáci s poruchami chování
- Identifikace problému poruchy chování žáka
- Kontakt se zákonnými zástupci, sestavení konkrétních kroků k nápravě
- Případná spolupráce s orgány péče o dítě, poradenskými zařízeními, Policií ČR
- Vyhodnocení výsledků jednotlivých opatření
Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a žáků s hraničním nadáním
- Identifikace problému žáka, případné vyšetření ve školském poradenském zařízení
- Stanovení konkrétních cílů a postupných kroků k eliminaci problémů
- Individuální přístup k žákovi v kmenové třídě s dodržováním natavených podpůrných opatření
- Hodnocení účinnosti přijatých opatření
Vzdělávání mimořádně nadaných žáků
Škola vytváří prostor těmto žákům pro rozvoj těmito způsoby:
- Širším začleněním samostatné práce a individuálního přístupu v běžných vyučovacích jednotkách, ve kterých je žákům umožněno individuální tempo práce, různé stupně aplikace učiva a tvorba samostatných projektů
- Začleňováním těchto žáků na přípravu do školních a vyšších kol soutěží - škola obsazuje všechny základní soutěže
- Nabídkou nepovinných předmětů