Speciální pedagog: Mgr. Renata Kostlánová
- Kontakty: r.kostlanova@zsletovice.cz, tel. 603 943 268
- Konzultační hodiny: úterý 8.00 – 8.30 hod., nebo dle domluvy
Oblasti podpory
Školní speciální pedagog je oprávněn realizovat pouze ty speciálně pedagogické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním specializací v rámci pregraduálního studia a dalších příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů.
Školní speciální pedagog zachycuje děti, u nichž se vyskytuje riziko rozvoje SVP, pomáhá dětem, rodičům i učitelům tyto projevy kompenzovat. Soustředí se především na následující oblasti:
Předcházení vzniku problému (prevence), depistážní činnost
- Vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotně postižené, SPU, zdravotně znevýhodněné, sociálně znevýhodněné, žáky talentované, nadané a mimořádně nadané, žáky s hraničními problémy) a žáky s rizikovým chováním
- Účastní se na zápise budoucích prvňáčků
- Zachycuje rizikové skupiny dětí s podezřením na specifické poruchy učení a identifikuje potenciální problémy
- Zprostředkovává stimulační/rozvojové/socializační programy pro rizikové děti
- Spolupracuje s třídním učitelem, výchovným poradcem, ředitelstvím školy i s ostatními pedagogy zapojených do procesu vzdělávání
- Spolupracuje na primární prevenci poruch chování
- Připravuje, vyhodnocuje a zpracovává výsledky depistáží žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Formulace pravděpodobné příčiny problémů (činnost směřující k zajištění projevů a příznaků potíží)
- Provádí speciálně pedagogické diagnostické činnosti v rámci školy
- Posuzuje intenzitu problému a doporučuje odborné vyšetření
- Posuzuje výchovné a vzdělávací potřeby žáka
Intervenční činnosti (cílená činnost s žákem)
- Realizuje individuální práci se žákem v rámci předmětu speciálně pedagogické péče nebo intervence speciálního pedagoga v rámci vyučování nebo po vyučování
- Realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a intervenci - činnosti reedukační, kompenzační, stimulační se skupinou žáků v průběhu vyučování nebo mimo výuku
- Realizuje individuální činnosti s žákem za přítomnosti rodičů s následnou vzájemnou konzultací
- Připravuje podklady a participuje na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu pro žáka, plánu pedagogické podpory nebo podpůrného opatření 1. stupně v kompetenci školy, spolupracuje a konzultuje postup s odborníky poradenských zařízení (PPP, SPC)
- Průběžně konzultuje s pedagogy a rodiči navržená podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a hodnotí jejich účinnost, navrhuje případné úpravy
- Průběžně komunikuje s rodiči žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- Připravuje diagnostické činnosti, shromažďuje a analyzuje údaje o žákovi, vyhodnocuje a interpretuje výsledky vyšetření, záznamy o žácích
- Vytyčí hlavní problémy žáka, stanoví individuální plán podpory v rámci školy i mimo ni (druh, rozsah, frekvenci, trvání intervenčních činností)
- Připravuje a vyhodnocuje výsledky individuální a skupinové práce se žáky, vyhodnocuje efektivitu nastavených podpůrných opatření
- Upravuje školní prostředí, zajišťuje speciální pomůcky, didaktické a diagnostické materiály
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinuje speciálně pedagogickou péči ve škole
- Realizuje doporučení a podpůrná opatření ze zpráv ŠPZ
- Konzultuje s pedagogy přípravu a průběžné úpravy podmínek pro integraci žáků se SVP ve škole
- Poskytuje metodickou a didaktickou podporu pedagogům a asistentům pedagoga žáků se SVP, poskytuje informace v otázkách speciální pedagogiky
- Účastní se náslechů v hodinách u žáků se SVP
- Připravuje a průběžně upravuje podmínky pro integraci žáků se SVP
- Participuje na vytváření školních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů
- Účastní se na pracovních poradách školy, poradách vedení a pedagogických radách
- Pomáhá vytvářet zdravé školní prostředí