Vlastní evaluací školy chápeme jako zpětnovazební mechanismus, který umožňuje objektivní a včasné zjištění úrovně naplňování školou stanovených cílů.
Cíle vlastního hodnocení školy
Základním cílem provádění autentického vlastního hodnocení školy je získávat včasné a objektivní informace o rozhodujících indikátorech kvality školy, což znamená soustředit se na následující oblasti:
- úroveň kvality vzdělávání v jednotlivých sledovaných vzdělávacích oblastech
- úroveň zajištění podnětného, vstřícného a bezpečného prostředí ve škole
Oblasti vlastního hodnocení
a) Úroveň kvality vzdělávacího procesu
- v oblasti předmětů matematiky, český jazyk, anglický jazyk
- v oblasti předmětů naukového charakteru
- v oblasti předmětů výchovného charakteru
- v oblasti péče o nadané žáky a žáky se specifickými poruchami učení a chování
b) Klima školy
- v oblasti respektování a dodržování pravidel jednání a chování
- v oblasti způsobu řešení výchovných problémů
- v oblasti komunikace uvnitř školy a se zákonnými zástupci žáků
Kritéria vlastního hodnocení
a) Pro hodnocení úrovně vzdělávacího procesu:
- přidaná hodnota v předmětech M,ČJ a AJ
- kvalita vyučovacího procesu v předmětech naukového charakteru (názornost, strukturovanost, důraz na dovednostní prvky)
- míra činnostního zapojení žáků v předmětech výchovného charakteru
- účast a výsledky žáků v soutěžích
- míra, příčiny a řešení selhávání žáků ve vzdělávacích oblastech
b) Pro hodnocení úrovně klima školy:
- stupeň dodržování pravidel jednání a chování ve škole
- efektivita řešení výchovných problémů
- vyhodnocování četnosti závažných přestupků a následných výchovných opatření
Formy vlastního hodnocení
- Výroční zpráva školy - dokument, který vypracovává ředitel školy za každý školní rok
- Vyhodnocení úrovně plnění očekávaných výstupů za 1. období 1. stupně - provádí Úsekové metodické sdružení 1. stupně (3. ročník, červen)
- Vyhodnocení úrovně plnění očekávaných výstupů za 1. stupeň - provádí zástupce ředitele pro 1. stupeň (5. ročník, červen)
- Vyhodnocení úrovně plnění očekávaných výstupů za 2. stupeň - provádí zástupce ředitele pro 2. stupeň (9. ročník, červen)
- Vyhodnocení úrovně péče o nadané žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - provádí výchovný poradce a speciální pedagog (červen)
- Vyhodnocení klimatu školy - provádí ředitel školy (červen)
- Vyhodnocení úrovně plnění výstupů v ŠVP v jednotlivých předmětech - provádí jednotlivá metodická sdružení (červen)
- Zprávy třídních učitelů o úrovni vzdělávacích a výchovných cílů na čtvrtletních pedagogických radách
Nástroje vlastního hodnocení
- Dotazníková šetření pro žáky , rodiče a učitele (např. Mapa školy).
- Průběžné hodnocení naplňování výstupů témat, tématických celků, předmětů a oblastí ze strany jednotlivých vyučujících.
- Hospitační činnost, soustavné pozorování a průběžné hodnocení vedením školy.
- Testování žáků standardizovanými testy (např. Cermat, SCIO, Kalibro) v oblasti matematiky, českého a anglického jazyka.
- Rozbory řešení výchovných a vzdělávacích problémů.
- Účast žáků v soutěžích, zájem žáků o volitelné předměty.
- Využití školou vytvořených didaktických testů (např. čtvrtletních prací) za účelem vyhodnocení míry naplňování obecných vzdělávacích cílů stanovených pro jednotlivé předměty.